JAPOŃSKI MINIMALIZM W ARANŻACJI WNĘTRZ
Styl japoński jest ceniony w aranżacji wnętrz i rozpoznawalny na całym świecie ze względu na minimalizm, prostotę i funkcjonalność, które tworzą wyjątkową atmosferę. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej filozofii projektowania oraz poznamy elementy wyposażenia i techniki projektowania, które są tu wykorzystywane. Dowiesz się, w jaki sposób minimalizm z kraju kwitnącej wiśni pomaga stworzyć harmonię i równowagę we wnętrzu. Przygotuj sią na fascynującą podróż do świata japońskiej aranżacji wnętrz.
FILOZOFIA
Dla Japończyków projektowanie wnętrz opiera się na trzech głównych elementach: minimalizmie, harmonii oraz funkcjonalności. Minimalizm oznacza prostotę i oszczędność poprzez eliminację zbędnych detali, po to by skoncentrować się na tych istotnych. Harmonia odnosi się do równowagi między elementami i relacji pomiędzy nimi. Funkcjonalność jest gwarantem wygody w codziennym użytkowaniu. Wnętrza są przestronne, zazwyczaj urządzone przy użyciu niewielkiej ilości mebli i ozdób. Zasada „mniej znaczy więcej” jest tu powszechnie stosowana.
ELEMENTY WYPOSAŻENIA
W japońskim stylu wystroju wnętrz jest kilka charakterystycznych elementów, które znane są na całym świecie. Są to między innymi:
Cecha | Opis |
Noren | Dekoracyjna kurtyna, która jest zawieszana w drzwiach lub wejściu do pokoju. Może mieć tradycyjne japońskie wzory lub inskrypcje. |
Furo | Tradycyjna japońska wanna, która jest wypełniona gorącą wodą. |
Shikibuton | Materac, który jest umieszczany bezpośrednio na podłodze. Zwykle jest składany i chowany na dzień. |
Shoji | Rodzaj półprzezroczystej, ruchomej ściany, wykonanej z paneli w postaci drewnianej kratownicy wypełnionej arkuszami papieru lub tkaniny. Pozwala na zmianę aranżacji przestrzeni – powiększając ją albo zmniejszając. |
Tatami | Maty wykonane z naturalnych materiałów, takich jak trawa ryżowa lub juta, o charakterystycznym wzorze. |
Kakejiku | Tradycyjne japońskie obrazy, wykonane na jedwabiu lub papierze, tematycznie związane z naturą. |
Bonsai | Miniaturowe drzewka, które są pielęgnowane w specjalnych pojemnikach. |
Chabudai | Tradycyjny, niski stół, przy którym spożywa się posiłki i pije herbatę. |
Fusuma | Przesuwne, półprzezroczyste drzwi, które w przeciwieństwie do shoji są wykonane z jednego arkusza papieru lub tkaniny, osadzonego w drewnianej ramie i często pokryte tradycyjnymi japońskimi wzorami. |
Tokonoma | Specjalne miejsce w pokoju, gdzie ustawia się artefakty, takie jak kakejiku, ikebana lub ceramika. |
TECHNIKI PROJEKTOWANIA
Japończycy przywiązują dużą wagę do tradycji. Tutaj wszystko ma swoje ściśle określone miejsce i przeznaczenie, dlatego tak ważne są techniki projektowania, które pozwalają na stworzenie harmonijnego, spokojnego i minimalistycznego środowiska. Oto niektóre z nich.
MA
“Ma” to pojęcie oznaczające pustkę lub przestrzeń. Jest związane z filozofią zen. W kontekście sztuki i projektowania wnętrz, odnosi się do pustych miejsc między przedmiotami, które są równie ważne jak one same. Dzięki właściwemu podejściu do “ma” meble czy artefakty nie dominują, a przestrzeń można swobodnie kształtować w zależności od potrzeb. „Ma” pomaga w tworzeniu spokojnego i harmonijnego środowiska, które sprzyja odpoczynkowi i refleksji.
WABI–SABI
W projektowaniu wnętrz oznacza wydobycie piękna z niedoskonałości wynikających ze zużycia, upływu czasu i zmienności.
Charakterystyczne są tutaj:
- drewno, kamień, bambus, papier ryżowy, len oraz pozostałe naturalne surowce i materiały,
- kolory – beże, brązy, szarości czy zielenie, które nawiązują do natury.
Wabi-sabi kładzie nacisk na minimalizm i prostotę, wykorzystując tylko niezbędne elementy dekoracyjne, docenia niedoskonałości i wykorzystuje je używając w aranżacji mebli i dekoracji z pęknięciami, zadrapaniami czy zmatowiałymi powierzchniami. Akcentuje zmiany wynikające z upływu czasu, dzięki zastosowaniu materiałów, które z czasem starzeją się, co nadaje wnętrzu specyficznego charakteru.
Przy użyciu tej techniki tworzy się harmonijną przestrzeń, która sprzyja odpoczynkowi i refleksji, pomaga w osiąganiu spokoju i równowagi, a jednocześnie zachęca do zwracania uwagi na piękno ukryte w prostocie i niedoskonałości.
IKEBANA
Jest uważana za jedną z najważniejszych japońskich sztuk. Wiele osób uczy się jej, aby poprawić swoje umiejętności w projektowaniu wnętrz lub po prostu cieszyć się pięknem kwiatów.
Jedną z najważniejszych zasad tej techniki jest umiejscowienie kwiatów w przestrzeni, w celu podkreślenia ich piękna. Kolejną jest ich kształt i proporcje. Rośliny są ułożone w taki sposób, aby stworzyć równowagę między kwiatem, liśćmi i łodygami, a także między kolorem, formą i teksturą.
Równie ważny jest wybór odpowiednich składników. Ikebana wykorzystuje wiele rodzajów kwiatów, takich jak róże, liliowce, orchidee, ale także rośliny, takie jak bambus, trawa i liście. Ważne jest, aby wybierać kwiaty i rośliny, które najlepiej wyrażają ideę lub emocję, którą chcemy przekazać.
To również sposób na życie, który pomaga skoncentrować się na naturze i znaleźć spokój w świecie pełnym hałasu i chaosu.
SUMI–E
Technika malarska polegająca na użyciu tuszu i pędzla w taki sposób, by przy pomocy oszczędnej kreski stworzyć wrażenie ruchu, przestrzeni i światła. Odnosi się głównie do malarstwa krajobrazowego, zwierząt i roślin, ale także do kaligrafii. Malarz stara się oddać piękno natury przy użyciu jak najmniejszej ilości elementów. Musi umiejętnie użyć mediów, aby stworzyć dynamiczny obraz, zachowując równowagę między światłem a ciemnością oraz przestrzenią i jej brakiem.
Sumi–e wywodzi się z buddyzmu. To nie tylko tworzenie pięknych rysunków czy kaligrafii, ale także rozwijanie wrażliwości i umiejętności koncentracji.
KANSO
Estetyka, która wykorzystuje tylko najważniejsze elementy i usuwa wszystko, co zbędne. Projektowanie w tej technice ma na celu stworzenie harmonijnej przestrzeni sprzyjajacej odpoczynkowi i relaksowi. Pomaga w osiąganiu spokoju i równowagi, a jednocześnie pozwala skupić się na tym, co naprawdę istotne.
Elementy charakterystyczne dla kanso to m.in.:
- Prostota formy – aranżacje mają proste i wyważone formy, pozbawione zbędnych detali,
- naturalne materiały, takie jak drewno, kamień, bawełna czy len,
- spokojne kolory – stonowane odcienie, takie jak biel, szarość, beż czy czerń,
- minimalizm – redukcja ilości mebli i dekoracji, w celu osiągnięcia spokojnej i harmonijnej przestrzeni.
- czystość – projekt musi być spójny i uporządkowany,
- geometryczne kształty, proste linie i naturalne materiały, takie jak drewno, kamień czy bambus,
- meble są wykonane z naturalnych materiałów i mają proste formy,
FUKINSEI
Oznacza „brak równowagi”, ale w japońskiej kulturze jest postrzegane jako coś pozytywnego i naturalnego. Piękno może istnieć w niedoskonałości. Fukinsei pochodzi z filozofii Zen, która akceptuje rzeczywistość taką, jaka jest, z jej wszystkimi wadami. Koncepcja dotyczy harmonii i równowagi między różnymi elementami w projektowaniu, takimi jak przestrzeń, forma, kolor i tekstura. Chodzi o to, aby te elementy były nierównomierne i asymetryczne, ale jednocześnie dobrze zbalansowane i spójne. W japońskiej sztuce jest często wykorzystywane do tworzenia naturalnych i organicznych form. Przykłady można znaleźć w architekturze, ogrodach, ceramice, kaligrafii i sztukach walki.
W projektowaniu oznacza to, że przestrzeń musi być dobrze zbalansowana, ale jednocześnie posiadać elementy asymetryczne i nierówne. To tworzy naturalny i przyjazny dla oka projekt, który nie męczy umysłu.
Koncepcja fukinsei jest również stosowana w japońskiej filozofii, aby opisać naturę rzeczy, która jest ciągle w ruchu i nieustannie zmienia się. Fukinsei zachęca do akceptacji zmian i niedoskonałości w życiu, a także do cieszenia się pięknem naturalnych i organicznych form.
SHAKKEI
To pojęcie pochodzące z japońskiej sztuki ogrodowej, które oznacza „pożyczanie krajobrazu” lub „pożyczanie widoku”. Shakkei to technika, w której krajobraz za ogrodzeniem jest widoczny z wnętrza i staje się integralną częścią projektu.
To co jest za oknem może stać się elementem dekoracyjnym i wprowadzać do wnętrza harmonię. Na przykład, jeśli mieszkanie znajduje się w pobliżu parku lub lasu, można wykorzystać piękny widok na naturę, ustawiając meble w taki sposób, aby go nie zasłaniać.
W przypadku, gdy mieszkanie jest bezpośrednio połączone z otoczeniem, np. z tarasem lub balkonem, można wykorzystać tę technikę, by włączyć krajobraz w projekt. Na przykład, jeśli taras oferuje piękny widok na pola lub las, można wykorzystać elementy dekoracyjne, takie jak kolory czy tekstury, aby połączyć oba światy.
Dzięki temu projektowanie wnętrz staje się bardziej organiczne, a mieszkanie jest przyjaznym miejscem, w którym można się zrelaksować i cieszyć pięknem otaczającego świata.
MITATE
To pojęcie znaczy dosłownie „połączenie dwóch rzeczy”. W szerszym ujęciu odnosi się do sztuki i estetyki, a dokładniej do sposobu, w jaki przedmioty i obrazy są łączone ze sobą. Technicznie polega na zestawieniu dwóch zupełnie różnych elementów, aby uzyskać nową treść i znaczenie. Najbardziej wyrazistym przykładem jest obraz góry, która jest złożona z ryb i ptaków. Ten nietypowy widok, który łączy elementy natury w niekonwencjonalny sposób, może wywołać u widza nowe odczucia i emocje.
W kontekście wystroju wnętrz, mitate oznacza łączenie różnych stylów, kolorów i form, aby stworzyć oryginalne, harmonijne i wyjątkowe wnętrze. Łączenie w aranżacji przedmiotów i elementów, które na pierwszy rzut oka nie pasują do siebie, może przyczynić się do uzyskania niepowtarzalnej atmosfery, która wywoła zaskoczenie i zainteresowanie.
Mitate to pojęcie, które łączy w sobie kreatywność i oryginalność, a jego stosowanie w japońskiej sztuce i wystroju wnętrz pozwala na uzyskanie unikalnych dzieł i aranżacji.
YUGEN
Jest trudnym do zdefiniowania pojęciem, ponieważ nie jest to coś, co można jednoznacznie opisać. Można powiedzieć, że jest to tajemniczość i subtelność, która pobudza wyobraźnię i sugeruje coś, co jest poza zasięgiem percepcji. Pozwala na zanurzenie się w nieznanym i niewytłumaczalnym, co daje poczucie tajemniczości i niezwykłości. W kontekście japońskiego wystroju wnętrz, manifestuje się poprzez wykorzystanie elementów, które sugerują, ale nie ujawniają pełnego obrazu. W miejscach, gdzie światło wpada do pomieszczenia, można zastosować takie zasłony, aby rzucały na ściany delikatne cienie. W ten sposób, w pomieszczeniu powstaje tajemnicza atmosfera, która pobudza wyobraźnię i nadaje mu subtelności.
KIREI
Piękno, czystość i harmonia. Kirei jest bardzo ważnym elementem w japońskiej kulturze i jest często stosowane w projektowaniu wnętrz, sztuce ogrodowej, jak również w projektowaniu ubrań i przedmiotów codziennego użytku.
Koncepcja skupia się na równowadze, minimalizmie i estetyce. W projektowaniu wnętrz oznacza to wykorzystanie prostych form, proporcji, naturalnych materiałów oraz harmonii między przedmiotami a otaczającą je rzeczywistością. Nie chodzi o to, aby przestrzeń była pełna dekoracji czy ozdób, ale raczej o to, aby wszystko było umieszczone w taki sposób, aby stworzyć spójne wnętrze. Forma i funkcja powinny być równoważne, a materiały i kolory – naturalne i subtelne.
Jest to filozofia projektowania, która stawia na prostotę i czystość, a jej zastosowanie pozwala stworzyć piękne, harmonijne i funkcjonalne przestrzenie.
SHIBUI
To japońskie pojęcie, które oznacza prostotę, subtelność i wyrafinowanie. W projektowaniu wnętrz Shibui to filozofia, która łączy minimalizm z naturalnością i elegancją, skupia się na prostych i naturalnych formach, które pozwalają na stworzenie spokojnej i harmonijnej przestrzeni. Oznacza to, że w pomieszczeniu powinno być tylko to, co jest potrzebne i użyteczne, a niezbyt wiele elementów ozdobnych. Ważne jest tutaj wykorzystanie drewna, kamienia czy lnu, które dodają ciepła i przytulności. Kolorystyka powinna być stonowana, np. beże, szarości, biel, brązy, ale równocześnie harmonijna i dobrze dobrane.
W koncepcji Shibui często wykorzystuje się także rękodzieło, takie jak tkactwo czy ciesielka, które dodają indywidualnego charakteru i niepowtarzalności do przestrzeni. Stąd obecne w japońskim wzornictwie naturalne meble z prostymi liniami, tkaniny, jak len czy bawełna, eleganckie oświetlenie, naturalna kolorystyka ścian i dodatków.
Japoński styl projektowania wnętrz to minimalistyczna estetyka, która skupia się na harmonii między człowiekiem a otoczeniem. Projektanci starają się, by natura była częścią mieszkania, używając w tym celu naturalnych materiałów i stosując różnorodne techniki. Meble są zaprojektowane w taki sposób, aby były nie tylko piękne, ale także praktyczne i łatwe w użytkowaniu, a paleta barw jest zazwyczaj spokojna i stonowana. To również dbałość o detale – każdy element jest przemyślany pod kątem równowagi między funkcjonalnością a estetyką. Dzięki temu wnętrza są harmonijne i tworzą spójną całość, która sprzyja relaksowi i odpoczynkowi.
PROJEKTOWANIE WNĘTRZ Z PASJĄ I DOŚWIADCZENIEM
Jeśli szukasz pomysłów na to, jak stworzyć taki klimat w swoim domu, warto skorzystać z usług naszego projektantów wnętrz od PRZESTRONNIE.PL. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu, możesz być pewien, że Twoje wnętrze będzie nie tylko piękne, ale także funkcjonalne i dostosowane do Twoich potrzeb. Pomożemy Ci wybrać odpowiednie meble, dodatki i kolory, aby stworzyć spokojną i harmonijną przestrzeń.
PYTANIA I ODPOWIEDZI:
1. Co charakteryzuje japoński styl wnętrz?
Japoński styl wnętrz charakteryzuje minimalistyczna estetyka, harmonia z otoczeniem i użycie naturalnych materiałów. Wnętrza są proste i eleganckie, bez zbędnych ozdób.
2. Jakie materiały są używane w japońskich wnętrzach?
We wnętrzach zaprojektowanych w japońskim stylu używa się naturalnych materiałów, takich jak drewno, bambus, kamień, papier ryżowy, len i jedwab. Tworzone są z nich meble i inne elementy wystroju, takie jak przegrody, ściany, posłania itp.
3. Na czym polega prostota japońskiego stylu?
Ta stylistyka opiera się na harmonii między człowiekiem a otoczeniem. Jednym ze środków, które do niej wiodą jest unikanie nadmiaru dekoracji i elementów ozdobnych, które mogą być rozpraszające lub przytłaczające.
4. Na czym polega harmonia w japońskim stylu projektowania?
Jest to harmonia między człowiekiem a otoczeniem, która jest uzyskiwana przez zastosowanie naturalnych materiałów, jak drewno, kamień, bambus oraz roślin w postaci drzewek bonsai, kwiatów i motywów obecnych w sztuce malarskiej.
Spis rozdziałów: